FAQ
FAQ
1. Hoe ga je om met verbale agressie?
Dit is niet in één zin uit te leggen natuurlijk.
Kort komt het er op neer dat je de verschillende drijfveren moet herkennen waarom mensen overstappen naar verbale agressie. Je hebt diegenen die (om welke reden ook) gefrustreerd zijn, of diegenen die dit (vanuit hun jeugd?) gebruiken om hun doel te bereiken. Natuurlijk heb je dan ook nog mensen die aan mentale of zelfs psychische problemen lijden.
Alhoewel elk van de drie groepen een andere aanpak/afhandeling vereist, zijn er toch een aantal basisstappen die je je eigen kan maken:
- Leer je grenzen kennen en aangeven.
- Herken de problemen en zie de persoon ook staan.
- Toon begrip.
- Meestal is er een probleem dat moet worden opgelost: koppel er een actie aan.
- Wees mild voor jezelf als het een gesprek minder goed is afgelopen.
2. Hoe kan je veerkracht meten?
We werken met wetenschappelijke apparatuur van HeartMath. Deze organisatie levert al meer dan 30 jaar baanbrekend werk op het vlak van het meten van de hartritmevariabiliteit (HRV), het koppelen van bewuste oefeningen en de vertaling naar het menselijk lichaam.
Verschillende wetenschappelijke studies (peer-to-peer) zijn al verschenen over hartritmevariabiliteit en de relatie naar veerkracht.
3. Is een 'gewone' training met wat slides niet voldoende?
Het hangt af van het onderwerp en welk doel je beoogt.
Mensen reageren niet altijd even bewust en sommige reacties zijn impulsreacties zonder dat ze rationeel geënt zijn.
Als je als professioneel in contact komt met een moeilijke of verbaal agressieve klant bijv., kan het zijn dat je wordt getriggerd en onmiddellijk in jouw impulsreactie schiet. De kans is groot dat er slechts meer olie op het vuur wordt gegooid.
Die ruimte tussen een impuls en een reactie geeft jouw de tijd om rationeler en doordachter te reageren.
Ruimte creëren tussen een impuls en (jouw) reactie vraagt wat training en oefening. Dit is meer dan alleen maar een mentaal proces.